loading-logo

آکــادمی لِــرنُوفِن

اشتباهات رایج توسعه دهندگان فرانت اند

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند همیشه در حال پیشرفت بوده‌اند، تکنولوژی‌ها و استانداردهای جدید به سرعت وارد این صنعت می‌شوند و توسعه‌دهندگان مجبور به یادگیری و بروزرسانی مهارت‌های خود هستند؛ اما اگر به عقب برگردیم و به دهه‌های گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که توسعه‌دهندگان فرانت‌اند اشتباه‌های وحشتناکی انجام می‌دادند که انجام آن‌ها امروزه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود! در این مقاله، به چند مورد که توسعه‌دهندگان فرانت‌اند در گذشته انجام می‌دادند خواهیم پرداخت؛ پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

1 – بهترین فرمت رنگ در CSS

در گذشته، توسعه‌دهندگان مجبور بودند از مجموعه محدودی از رنگ‌های (امن) برای طراحی وب‌سایت‌های خود استفاده کنند. این مجموعه رنگ‌ شامل تنها ۲۱۸ رنگ می‌شد و این محدودیت رنگ، باعث ایجاد محدودیت‌هایی در طراحی و انتخاب رنگ‌های مناسب می‌شد. امروزه، با پیشرفت فناوری‌های وب و پشتیبانی از رنگ‌های بی‌نهایت، توسعه‌دهندگان دیگر نیازی به رعایت این محدودیت‌ها ندارند و می‌توانند از هر رنگی که برای طراحی وب‌سایت خود مناسب می‌دانند، استفاده کنند. اما از نظر بعضی از توسعه‌دهندگان بهترین فرمت‌های رنگی hexadecimal وhsl می‌باشند؛ هرچند استفاده از فرمت‌های دیگر هیچ مانعی ندارد، اما استفاده از این دو فرمت بیشتر توصیه می‌شود.

2 – Inline ‌نویسی جاوا اسکریپت و CSS در صفحه HTML

در بعضی از پروژه‌ها، برای اجرای کدهای جاوا اسکریپت و CSS در وب‌سایت‌ها، توسعه‌دهندگان معمولاً این کدها را به صورت Internal در داخل Head صفحه استفاده می‌کردند. این روش باعث می‌شد که صفحات وب با کندی زیادی مواجه شوند. معایب این روش به شرح زیر می‌باشد:

سرعت اجرا: جاوا اسکریپت در مرورگر کاربر اجرا می‌شود و معمولاً به عنوان یک زبان اسکریپت تفسیری عمل می‌کند. این امر ممکن است باعث کاهش سرعت اجرای برنامه‌ها شود، به ویژه در مواردی که برنامه‌های جاوا اسکریپتی که نیاز به اجرا دارند سنگین و پیچیده باشند.

نمرات سئو: گوگل چشم جهان، به تمام موارد کد نویسی ما دقت می‌کند و متاسفانه Inline ‌نویسی باعث نمرات بد در موتور جستجوی گوگل و یا به عبارت بهتر پایین آمدن سئو می‌شود.

3 – دقت نکردن به تنوع دستگاه‌ها


responsive بودن وب‌سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروزی دارد. این اهمیت به دلیل تغییر روند استفاده از اینترنت و انواع مختلف دستگاه‌هایی که افراد برای مرور وب از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر شده است. در ادامه به برخی از اهمیت‌های responsive-سازی صفحات وب اشاره می‌شود:

1. تجربه کاربری بهتر: وب‌سایت‌هایی که responsive طراحی می‌شوند تا به طور خودکار با اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر سازگار شوند، تجربه کاربری بهتر و مطلوب‌تری به کاربران ارائه می‌دهند.

2. افزایش ترافیک موبایل: با توجه به افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل برای مرور وب، داشتن وب‌سایت responsive می‌تواند منجر به افزایش ترافیک موبایل و بهبود جایگاه در موتورهای جستجوی گوگل شود.

3. سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو): گوگل و سایر موتورهای جستجو از روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌های responsive برای این منظور بهترین انتخاب هستند.

4. کاهش نرخ ترکیب (Bounce Rate): وب‌سایت‌هایی که برای دستگاه مورد استفاده کاربر بهینه نشده باشند، ممکن است نرخ ترکیب بالایی داشته باشند، به این معنا که کاربران به سرعت وب‌سایت را ترک می‌کنند. responsive کردن وب‌سایت می‌تواند کمک کند تا این نرخ کاهش پیدا کند.

5. سهولت مدیریت: داشتن یک وب‌سایت responsive می‌تواند فرآیند مدیریت و نگهداری وب‌سایت را ساده‌تر کند، زیرا نیازی به مدیریت چندین نسخه از وب‌سایت برای دستگاه‌های مختلف نخواهید داشت.

6. مزیت رقابتی: داشتن یک وب‌سایت responsive می‌تواند به شما یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا در دنیای آنلاین دهد. زیرا افراد بیشتری به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند.

به طور کلی، responsive-سازی وب‌سایت‌ها امروزه یک الزام و امری اجتناب‌ناپذیر برای ارائه تجربه کاربری بهتر و موثرتر در دنیای مدرن بوده و می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی ترافیک، سئو، و موفقیت آنلاین کسب‌وکار شما داشته باشد.

4 – استفاده از کد‌های قدیمی

در دهه‌های گذشته، برای طراحی وب‌سایت‌ها، توسعه‌دهندگان از جدول‌ها به عنوان ابزار اصلی استفاده می‌کردند. این کار باعث می‌شد که کدهای HTML بسیار پیچیده و سخت‌خوانده شوند و صفحات وب با سرعت پایین‌تری بارگذاری می‌شدند. اما امروزه از تکنیک‌های CSS و مدل‌بندی با Flexbox و Grid Layout برای طراحی صفحات استفاده می‌شود که کار را آسان‌تر و بهتر می‌کند.

5 – استفاده بیش از حد از تصاویر

توسعه‌دهندگان در گذشته برای نمایش بعضی از متن‌ها در وب‌سایت‌ها از تصاویر استفاده می‌کردند. این کار باعث افزایش حجم صفحات وب و کاهش قابلیت جستجوی موتورهای جستجو می‌شد. اما امروزه از فونت‌های وبی استفاده می‌شود که برای موتورهای جستجو بهینه‌تر هستند و سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهند.


6 – استفاده از Pop-up

در گذشته، توسعه‌دهندگان به دلایل مختلف از پنجره‌های بازشو (Pop-up) برای نمایش محتوا یا تبلیغات استفاده می‌کردند. این کار معمولاً تجربه کاربری را از بین می‌برد و اغلب موجب عدم رضایت کاربران می‌شد. امروزه، از تکنیک‌های بهتری برای نمایش محتواهای اضافی استفاده می‌شود.


نتیجه 

توسعه‌دهندگان وب در گذشته بسیاری از روش‌ها و استفاده‌های نادرست را در طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها انجام می‌دادند که امروزه انجام آن‌ها توصیه نمی‌شود. با پیشرفت تکنولوژی‌ها و استانداردهای وب، توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند از روش‌ها و تکنیک‌های بهتر و بهینه‌تر برای طراحی وب‌سایت‌ها استفاده کنند. این اصلاحات بهبود تجربه کاربری، بهینه‌سازی سئو، افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت و افزایش تطابق با تنوع دستگاه‌های مختلف را به همراه دارد. در نتیجه، توسعه‌دهندگان وب باید به روز باشند و از بهترین تکنیک‌ها و استانداردها برای توسعه وب‌سایت‌ها استفاده کنند تا به بهبود کیفیت و عملکرد وب‌سایت‌ها و بهبود تجربه کاربری کمک کنند.

tick-avatar
نویسنده
فرانت اند دولوپر , مدرس رسمی آکادمی لِرنُوفِن (Css , Html , Bootstrap, Tailwind ,Js,...)
تاریخ آخرین بروز رسانی :
1402/09/19
زمان مطالعه حدودی :
10 دقیقه
بروزرسانی توسط :
ابوالفضل بنده مرادی
تعداد نظرات
0 نظر
بازدید :
219